Παιδιατρική Εργοθεραπεία

Η παιδιατρική εργοθεραπεία ενισχύει τα παιδιά από την πρώιμη παιδική έως την εφηβική ηλικία, για την ανεξάρτητη και αποτελεσματική εμπλοκή τους με τις δραστηριότητες και τα περιβάλλοντα που αλληλεπιδρούν, σε κάθε στάδιο της ανάπτυξης τους: 

 

Η παιδιατρική εργοθεραπεία 
στοχεύει στην υποστήριξη και την εξέλιξη των ακόλουθων δραστηριοτήτων:

Δραστηριότητες Καθημερινής Διαβίωσης
Eνδυση-απόδυση ρούχων, σίτιση, προσωπική υγιεινή, τουαλέτα
-
Δραστηριότητες Παιχνιδιού
Ομαδικό παιχνίδι, ανεξάρτητο παιχνίδι, παράλληλο παιχνίδι, κοινωνικές δεξιότητες
Δραστηριότητες Γραφής
Προγραφικές προκλήσεις, αντιγραφή συμβόλων-λέξεων, γραφή

Παρατήρηση συμπεριφορών

service-02

 Η διερεύνηση των πιθανών δυσκολίων ξεκινά με την παρατήρηση συμπεριφορών στη ρουτίνα του παιδιού. Οι συμπεριφορές που θα μπορούσαν να δημιουργήσουν ερωτηματικά σε σχέση με την ανάπτυξη του και οι οποίες καλό θα ήταν να διερευνηθούν και να αξιολογηθούν είναι οι ακόλουθες:

  • Έντονες αντιδράσεις στο άγγιγμα, στην κίνηση, σε ήχους ή στην όψη αντικειμένων
  • Κατανάλωση περιορισμένου αριθμού τροφών
  • Αποφυγή τροφών με βάση την όψη, το χρώμα, την υφή, τη σκληρότητα
  • Ασυνήθιστα υψηλή δραστηριοποίηση (το παιδί κινείται συνεχώς, μιλά δυνατά, περπατά συχνά με βαριά βήματα, αγγίζει ότι βλέπει) 
  • Συχνή παρουσία έντονων συμπεριφορών (φωνές, κλάμα, τρέξιμο για αποφυγή)
  • Δυσκολία να ηρεμήσει μετά από έντονες συμπεριφορές
  • Ασυνήθιστα χαμηλή δραστηριοποίηση (κινείται αργά στο χώρο, χρησιμοποιεί χαμηλή ένταση στη φωνή του, χρειάζεται χρόνο να ολοκληρώσει ακόμη και μικρές ή γνωστές δραστηριότητες)
  • Έντονες αντιδράσεις στο άγγιγμα, στην κίνηση, σε ήχους ή στην όψη αντικειμένων
  • Κατανάλωση περιορισμένου αριθμού τροφών
  • Αποφυγή τροφών με βάση την όψη, το χρώμα, την υφή, τη σκληρότητα
  • Ασυνήθιστα υψηλή δραστηριοποίηση (το παιδί κινείται συνεχώς, μιλά δυνατά, περπατά συχνά με βαριά βήματα, αγγίζει ότι βλέπει) 
  • Συχνή παρουσία έντονων συμπεριφορών (φωνές, κλάμα, τρέξιμο για αποφυγή)
  • Δυσκολία να ηρεμήσει μετά από έντονες συμπεριφορές
  • Ασυνήθιστα χαμηλή δραστηριοποίηση (κινείται αργά στο χώρο, χρησιμοποιεί χαμηλή ένταση στη φωνή του, χρειάζεται χρόνο να ολοκληρώσει ακόμη και μικρές ή γνωστές δραστηριότητες)
  • Αδυναμία στη συμμετοχή ή/και ολοκλήρωση της ένδυσης και αποδύσης των ρούχων
  • Δυσκολίες στην ανεξαρτητοποίηση από την πάνα
  • Ελλείμματα που επηρεάζουν την επιτυχή εμπλοκή με δραστηριότατες προσωπικής υγιεινής
  • Ζητήματα αφορούν τον ύπνο (το παιδί δυσκολεύεται να κοιμηθεί μόνο του, έχει ανήσυχο ύπνο, του παίρνει ώρα να ξυπνήσει)
  • Εύκολή κόπωση, περιορισμένη διάρκεια εμπλοκής με προκλήσεις, ελλείμματα στη διάρκεια προσοχής
  • Ασυνήθιστη σύλληψη
  • Κόπωση στη γραφή
  • Δυσκολίες στην αντιγραφή σχεδίων-συμβόλων-γραμμάτων, 
  • Αδυναμία απόδοσης των γραμμάτων στη γραμμή του τετραδίου
  • Αυξομειώσεις του μεγέθους των γραμμάτων
  • Φτωχή αντίληψη του σώματος, περιορισμένος κινητικός συντονισμός (σκοντάφτει και πέφτει κάτω συχνά)
  • Δυσκολίες στο χειρισμό μικρών αντικειμένων
  • Περιορισμοί στη ταυτόχρονη χρήση και των δυο χεριών σε περιπτώσεις που το απαιτεί η πρόκληση 
  • Δυσκολίες στο να λύσει ένα πρόβλημα (π.χ. πως ανοίξει τη συσκευασία ενός παιχνιδιού)
  • Ζητήματα που περιορίζουν την οργάνωση της σειράς των βημάτων για την ολοκλήρωση μια πρόκλησης (π.χ. στη σειρά των βημάτων για να φτιάξει την τσάντα του σχολείου)
  • Απαιτείται περισσότερος χρόνος και προσπάθεια για την εκμάθηση νέων δραστηριοτήτων
  • Δυσκολίες να ανακαλύψει πως δουλεύει ένα νέο παιχνίδι
  • Προτιμά να παίζει με τον ίδιο τρόπο, με ίδια αντικείμενα
  • Δεν έχει καινούργιες ιδέες για παιχνίδι 
  • Αναδύονται ζητήματα στη μετάβαση μεταξύ δραστηριοτήτων/ χώρων-περιβαλλόντων
  • Περιορισμοί στην αλληλεπίδραση με άλλα παιδιά (τα αποφεύγει, δεν ξέρει πως να τα προσεγγίσει, δεν ξέρει πως να παίξει μαζί τους ακόμη και με τη βοήθεια κάποιου ενήλικα)