Η Αισθητηριακή Ολοκλήρωση

Η Αισθητηριακή Ολοκλήρωση

Στην καθημερινότητα μας δεχόμαστε πλήθος αισθητηριακών πληροφοριών τόσο από το περιβάλλον μας, όσο και από το σώμα μας. Η ικανότητα του ανθρώπινου εγκεφάλου (Κεντρικού Νευρικού Συστήματος – Κ.Ν.Σ.) να επεξεργάζεται, να οργανώνει και να ενσωματώνει τα αισθητηριακά ερεθίσματα που δέχεται, αποτελεί την Αισθητηριακή Ολοκλήρωση, η οποία είναι καταλύτης της αποτελεσματικής αλληλεπίδρασης του ανθρώπου με το περιβάλλον.

Η θεωρία της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης αναπτύχθηκε από τη Jean Ayres δίνοντας έναν νευρολογικά βασισμένο τρόπο για την ανάπτυξη της μάθησης και την ερμηνεία της συμπεριφοράς. Μέσα από τη θεωρία της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης η Jean Ayres περιέγραψε:

  • τα συστήματα των αισθήσεων περιλαμβάνοντας, πέραν των πέντε γνωστών αισθήσεων, και άλλα αισθητηριακά συστήματα (ιδιοδεκτικό και αιθουσαίο σύστημα)
  • τα πιθανά ελλείμματα στην αισθητηριακή επεξεργασία των ερεθισμάτων από το Κ.Ν.Σ.
  • τη σύνδεση μεταξύ της αισθητηριακής ολοκλήρωσης με τη διέγερση, το συναίσθημα και τη συμπεριφορά
  • τον τρόπο που τα ελλείμματα στην αισθητηριακή επεξεργασία αποτελούν τροχοπέδη στην κινητική ανάπτυξη και στην επιτυχή εμπλοκή με σχολικές – ακαδημαϊκές προκλήσεις

Στην πλειοψηφία των περιπτώσεων τα παιδιά με αναπτυξιακές διαταραχές όπως Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος, Δ.Ε.Π.-Υ., Διαταραχή Κινητικού Συντονισμού κ.α., εμφανίζουν ζητήματα στην αισθητηριακή επεξεργασία επηρεάζοντας:

  • την ικανότητα τους να παραμείνουν ήρεμα και προσηλωμένα στην κάθε πρόκληση
  • το συναίσθημα τους
  • την προσαρμοστικότητα τους
  • την ικανότητα μάθησης
  • τη χαρά της επιτυχίας

Η Αισθητηριακή Ολοκλήρωση αποτελεί τη βάση της επιτυχούς αλληλεπίδρασης με το περιβάλλον και τις προκλήσεις του, ενώ η παρέμβαση για την ενίσχυση της αισθητηριακής επεξεργασίας, μια από τις αποτελεσματικότερες και ουσιαστικότερες μεθόδους παρέμβασης σε παιδιά με αναπτυξιακές και άλλες διαταραχές.

Βιβλιογραφία

Ayres, A. J., & Robbins, J. (2005). Sensory integration and the child: Understanding hidden sensory challenges. Western psychological services.

Smith, M. C. (2019). Sensory integration: Theory and practice. FA Davis.

Williams, M. S., & Shellenberger, S. (1996). How does your engine run?: A leader’s guide to the alert program for self-regulation. TherapyWorks, Inc..

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *